Op korte termijn zal de arbeidsmarkt hard geraakt worden. Logisch, aangezien bedrijven in liquiditeits- en/of solvabiliteitsproblemen komen door de corona crisis. Het is een unieke situatie en hoe snel het herstel gaat duren, dat durf ook ik niet te zeggen. Waar ik veel paniek constateer, ook in de recruitmentbranche, zie ikzelf juist enorme wervingskansen.
Waarom creëert deze vervelende situatie kansen?
De laatste jaren is de arbeidsmarkt gekanteld. Net als de economie fluctueert de arbeidsmarkt met een vergelijkbare trend. Hoewel er altijd een mismatch op de arbeidsmarkt is, vallen er wel algemene trends te herleiden. Tot een maand geleden was er meer vraag naar personeel dan aanbod.
Werknemers hadden tot een maande geleden de macht en lonen stegen. Bedrijven konden niet verder groeien omdat ze gewoon geen geschikt personeel konden vinden.
Als de werkloosheid nu (enigszins) gaat oplopen, zal de markt weer wat beter in balans raken. Voor individuele werknemers is het uiteraard vervelend als ze hun baan verliezen. Onzekerheid (voor werknemers én ondernemers) doet een mens geen enkel goed. Zakelijk gezien denk ik dat de huidige situatie in ieder geval wervingskansen creëert.
Wat moet ik nu doen als werkgever?
Timing kan nog wel eens van belang zijn. De wereld heeft de laatste weken stilgestaan. Het is afhankelijk van jouw business, je verwachtingen voor het economisch herstel en je financiële situatie. Als het leven op korte termijn weer normaal wordt en je hebt het laatste jaar moeilijk personeel kunnen vinden, dan is nu het juiste moment om te werven. Een nieuwe kandidaat zal toch niet voor 1 juni beginnen en in deze tijd zijn jouw concurrenten waarschijnlijk niet aan het werven. Je hebt de weg voor jezelf…