De laatste 14 jaar heb ik het nodige zien veranderen omtrent het werven van personeel. In dit artikel wil ik mijn bevindingen delen als het gaat om de mate waarin werkgevers openstaan voor kandidaten die geen Nederlands spreken en een andere culturele achtergrond hebben.
Vroeger
In de tijd dat ik begon met werken in de arbeidsbemiddeling (begin 2007) was de trend in ontwikkeling om Poolse medewerkers in te huren voor uitvoerende (blue-collar) medewerker. Echter stonden er destijds nog maar weinig werkgevers voor open de arbeidsmarkt enorm krap was. Het vinden van betrouwbaar, betaalbaar en gemotiveerd personeel was lastig. Er waren namelijk aannames over kwaliteit, betrouwbaarheid, communicatie (en daarmee ook veiligheid) etc. Onbekend maakt onbemind.
De jaren daaropvolgend constateerde ik een verandering en namen steeds meer bedrijven op uitvoerend niveau mensen aan die geen Nederlands spraken en een andere culturele achtergrond hadden. Ze waren tenslotte goedkoper en als je een gemotiveerde medewerker had aangenomen, dan werkte die (aldus werkgevers) harder dan de gemiddelde Nederlander. Verder klaagden ze minder en voerden gewoon hun taak uit.
Kantoorpersoneel
Bovenstaande ontwikkeling heb ik, tot nu toe, amper gezien voor kantoorpersoneel (white-collar) ondanks de laatste jaren ook hier krapte voelbaar was. Het vinden van gemotiveerd en betaalbaar personeel is wederom lastig. Waarom neemt men niet personeel uit het buitenland aan die hier wel aan kan voldoen? Wat ik tot nu toe gemerkt hebt is dat taal- en cultuurverschillen een drempel zijn. Ze houden zich niet aan deadlines (betrouwbaarheid). Ze zeggen dat ze het kunnen, maar kunnen het niet (kwaliteit, transparantie). Ze snappen me niet (communicatie). Verder vinden mensen het prettig om achter hun bureau, in de lunchpauze en bij het koffiezetapparaat gewoon Nederlands te kunnen praten.
Bij grote bedrijven en in de grote Nederlandse steden zie ik overigens wel al enkele jaren een verandering waar steeds meer medewerkers op de payroll staan die geen Nederlands spreken.
Voordelen
Ondanks de diverse aannames die bedrijven hebben over buitenlands personeel zie ik vele mogelijkheden. Kan je de geschikte kandidaat (betrouwbaar, gemotiveerd en betaalbaar) niet uit Nederland vinden? Dan zou ik zeker overwegen om open te staan voor een verandering. We zijn tenslotte al jaren gewend om internationaal zaken te doen (onze economie draait tenslotte op export), iedereen in Nederland spreekt Engels en doordat we elk jaar in het buitenland op vakantie gaan zijn we ook privé bekend met verschillende culturen.
Hoe lang gaat het nog duren voor het Nederlandse MKB de stap durft te zetten?
Add paragraph text here.